
V I R G I N I A : 
 
             IN THE CIRCUIT COURT OF ARLINGTON COUNTY 
                         Civil Division 
 
___________________________________ 
                                   ) 
U.S. NEWS & WORLD REPORT, INC.,    ) 
                                   ) 
                    Plaintiff,     ) 
                                   ) 
v.                                 )      At Law No. 95-1318 
                                   ) 
RAM AVRAHAMI,                      ) 
                                   ) 
                     Defendant.    ) 
___________________________________) 
 
 
       AMENDED MOTION FOR JUDGMENT FOR DECLARATORY RELIEF 
 
 
     COMES NOW the plaintiff, U.S. News & World Report, Inc. ("U.S. 
News"), by counsel, and for its Amended Motion for Judgment for 
Declaratory Relief states as follows: 
 
                           PARTIES 
 
     1.   Plaintiff U.S. News is a corporation organized under the 
laws of the State of Delaware with its principal place of business 
located at 2400 N Street, N.W., Washington, D.C. 20037. 
 
     2.   Defendant Ram Avrahami ("Avrahami") is a resident of the 
commonwealth of Virginia and resides at Apartment 110, 1001 N. 
Randolph Street, Arlington, Virginia 22201. 
 
                        JURISDICTION 
 
     3.   This Court has jurisdiction to hear this matter and grant 
the requested relief pursuant to Virginia Code # 8.01-184. 
 
     4.   There is a justiciable controversy as to whether the 
sale, rental, or exchange by U.S. News of a mailing list containing 
the name Ram Avrahani violates Virginia Code # 8.01-40. 

Document hosted at 
http://www.jdsupra.com/post/documentViewer.aspx?fid=4e9f731e-318a-4c38-b293-0f320359354c



 
     5.   That an actual controversy exists is further demonstrated 
by the filing of a suit by the defendant, entitled Ram Avrahami v. 
U.S. News & World Report, Inc., Civil Action No. 95-7479, in the 
General District Court of Arlington County. On February 6, 1996, 
the Honorable Judge Henenberg dismissed that case on the grounds 
that the General District Court did not have jurisdiction over the 
matter. A copy of Avrahami's Motion for Judgment filed in the 
General District Court is attached to US News' Motion for 
Declaratory Judgment, as Exhibit A. After the General District 
Court action was dismissed, Avrahami filed a Bill of Complaint in 
this Court entitled Ram Avrahami v. U.S. News & World Report, Inc., 
In Chancery No. 96-203. 
 
                          BACKGROUND 
 
     6.   The sale, rental or exchange of mailing lists is a 
common, standard business practice in the Commonwealth of Virginia 
and throughout the United States. There are no federal or state 
laws or regulations which directly prohibit or regulate the sale, 
rental or exchange of mailing lists. 
 
     7.   Direct mail, which includes catalogue merchandising, 
magazine subscription solicitations, and other forms of direct mail 
solicitations, accounts for approximately $333.1 billion in sales 
in the United States in 1994 alone. 18.2 million workers are 
employed throughout the U.S. economy as a result of direct 
marketing activities. 
 
     8.   The United States Government Printing Office routinely 
engages in the sale or rental of its mailing lists of over 75 
publications of the federal government, including the Federal 
Register, the Code of Federal Regulations, the EPA Journal, and the 
Federal Aviation Administration's Aviation News. Individuals and 
businesses may purchase names and addresses from these subscriber 
lists from the federal government at the rate of approximately 
$85.00 per 1,000 names. 
 
     9.   Various departments and agencies of the Commonwealth of 
Virginia government, including the State Board of Bar Examiners, 
make their mailing lists available to businesses and individuals 
for sale or rental. 
 
    10.   There is a procedure whereby consumers can elect not to 

Document hosted at 
http://www.jdsupra.com/post/documentViewer.aspx?fid=4e9f731e-318a-4c38-b293-0f320359354c



receive direct mail solicitations. The Mail Preference Service 
("MPS"), established by the Direct Marketing Association ("DMA"), 
is a free service which enables customers to "opt out" of the 
direct mail marketing process by writing to the MPS. Direct mailers 
are able to compare their lists against the names on the MPS list 
and avoid mailing to consumers who have "opted out." The DMA 
updates the MPS list quarterly, and regularly publicizes its 
availability through press releases, advertisements and DMA's 
action reports which are published six times a year and distributed 
to consumer advocates and reporters. 
 
    11.   As of 1989, there were approximately 988,000 individuals 
on the DMA's MPS list. By 1995, there were approximately 3.2 
million individuals on the DMA's MPS list. Mr. Avrahami failed to 
register his name with an Arlington address with the DMA MPS 
service. 
 
    12.   The defendant Avrahami was and is aware of the DMA MPS 
service. 
 
                             FACTS 
 
    13.   In or about December of 1994, U.S. News, through its 
agent, received a mailing list from Consumers Union, the publisher 
of Consumer Reports, pursuant to a list exchange arrangement 
between U.S. News and Consumers Union. Mr. Avrahami's name and 
address were among the 92,500 names and addresses on the list 
provided by Consumers Union and received by U.S. News' agent. U.S. 
News did not receive any other information concerning Mr. Avrahami, 
other than his name and address. 
 
    14.   Before exchanging its lists with other organizations, 
Consumers Union compares its list with the DMA MPS list in order to 
avoid disclosing names of subscribers who have elected to "opt out" 
of list exchanges or rentals. Consumers Union also includes a 
section in each issue of Consumer Reports that describes its 
policies relating to mailing lists and invites subscribers to call 
or write to the magazine to have their names deleted from mailing 
lists that are exchanged. Mr. Avrahami failed to contact Consumer 
Union to request that his name be deleted from mailing lists that 
are exchanged, and failed to register his name with an Arlington 
address with the DMA MPS list.  Thus, his name was not purged. 
 
    15.   U.S. News received the Consumers Union mailing list in 

Document hosted at 
http://www.jdsupra.com/post/documentViewer.aspx?fid=4e9f731e-318a-4c38-b293-0f320359354c



connection with a direct mail campaign developed by U.S. News at or 
around the beginning of 1995 to solicit subscriptions to the 
magazine U.S. News & World Report (the "Campaign"). In developing 
a mailing list for the Campaign, U.S. News obtained mailing lists 
from a number of sources in addition to the Consumers Union mailing 
list. In fact, approximately fifty-five different mailing lists 
were used in developing the mailing list for the Campaign. 
Consistent with customary practices, U.S. News' agent, Commerce 
Register, conducted a process commonly referred to as "merge-purge" 
as part of developing the mailing list for the Campaign. 
 
    16.   The "merge-purge" process compared the mailing lists 
obtained by U.S. News through sale, rental or exchange, including 
the Consumers Union list, against each other to avoid duplicate 
mailings. Also, as part of the "merge-purge" process, the list was 
compared against the DMA MPS list and U.S. News' own list of 
individuals who do not wish to receive promotions in order to 
ensure that consumers who had "opted out" of direct mail marketing 
did not receive any mail. As a result of the "merge-purge" process, 
U.S. News eliminated more than 8,800, or approximately ten percent, 
of the 92,500 names obtained from Consumers Union. Mr Avrahami's 
name was not eliminated in the "merge-purge" process since he did 
not request his name with an Arlington address be included on any 
of the "opt out" lists. 
 
    17.   On or about February 15, 1995, Mr. Avrahami received a 
direct mail promotion from U.S. News which included an offer to 
subscribe to the magazine U.S. News & World Report as part of the 
Campaign. 
 
    18.   On or about March 10, 1995, Mr. Avrahami accepted U.S. 
News' offer to subscribe, but, incredibly, before sending the 
subscription order form included with the solicitation back to U.S. 
News, he affirmatively changed the name on the U.S. News order form 
in two places from the correct spelling of his name to "Ram 
Avrahani." 
 
    19.   On or about March 21, 1995, after accepting U.S. News' 
offer pursuant to the Campaign, Ram Avrahani was billed by U.S. 
News for the magazine subscription. Payment was made on behalf of 
Ram Avrahani in the form of a $15.00 check payable to U.S. News, 
and Avrahani became a subscriber to the magazine. As a result, Ram 
Avrahani of Arlington, Virginia was added to U.S. News' list of 
subscribers. 

Document hosted at 
http://www.jdsupra.com/post/documentViewer.aspx?fid=4e9f731e-318a-4c38-b293-0f320359354c



 
    20.   The defendant Avrahami has never complained about 
receiving the U.S. News direct mail promotion nor has he questioned 
how U.S. News received his name.  Further, defendant Avrahami has 
never requested that U.S. News remove his name or that of Ram 
Avrahani from any mailing list or refrain from renting or 
exchanging such names with other organizations. 
 
    21.   On or about March 24, 1995, the Smithsonian ordered a 
mailing list of 100,000 names and addresses from U.S. News pursuant 
to a list exchange agreement between U.S. News and the Smithsonian 
dated March 5, 1995. 
 
    22.   On or about April 12, 1995, U.S. News caused a mailing 
list of 100,000 names and addresses to be shipped to the 
Smithsonian Magazine or its agent by way of a magnetic computer 
strip. This magnetic computer strip contained the name "Ram 
Avrahani" with an Arlington, Virginia address; it did not contain 
the name, Ram Avrahami. U.S. News has never rented, exchanged, or 
sold the defendant's name to the Smithsonian or any other entity. 
With respect to the name "Avrahani," there was no other information 
concerning Avrahani on the magnetic computer strip provided to the 
Smithsonian, other than his name and address. 
 
    23.   On or about May 22, 1995, the Smithsonian sent 
promotional literature to Ram Avrahani of Arlington, Virginia. 
Based on information and belief, prior to mailing such literature, 
as both Consumers Union and U.S. News had done, the Smithsonian 
compared or caused to be compared the list received from U.S. News 
against the DMA MPS list to eliminate consumers who had elected to 
"opt out" of such direct mail campaigns. The name "Ram Avrahani" 
with an Arlington, Virginia address does not appear on the MPS 
list. 
 
    24.   Based on information and belief, the Smithsonian Magazine 
obtained multiple lists in order to engage in the direct mail 
promotion of which defendant complains. There is a factual issue as 
to whether the name "Avrahani" was added to the Smithsonian list as 
a result of being on the U.S. News list or one of the other lists 
used for the Smithsonian mailing. 
 
    25.   Mr. Avrahami has not alleged that U.S. News improperly 
obtained his name and address. Mr. Avrahami subscribed to U.S. News 
& World Report under a false name pursuant to a direct mail 

Document hosted at 
http://www.jdsupra.com/post/documentViewer.aspx?fid=4e9f731e-318a-4c38-b293-0f320359354c



solicitation similar to the one of which he now complains. Since 
the filing of his lawsuit, Mr. Avrahami renewed his subscription to 
U.S. News & World Report. At no time prior to the institution of 
this lawsuit did Mr. Avrahami request or demand that U.S. News 
refrain from disclosing his name and address or that of Ram 
Avrahani to third parties. Furthermore, U.S. News could have 
contacted the defendant simply by locating his name in the 
telephone book. 
 
    26.   When Mr. Avrahami receives a direct mail solicitation he 
likes, he subscribes. When he receives one he doesn't like, rather 
than deposit it in the trash can, he files suit. 
 
                              RELIEF 
 
    27.   U.S. News did not rent, sell, or exchange any list 
containing the defendant Avrahami's name and, therefore, could not 
have violated Virginia Code # 8.01-40 or committed common-law 
conversion. 
 
    28.   Moreover, Virginia Code # 8.01-40 was not intended to 
prevent the sale, rental or exchange of mailing lists. The Virginia 
privacy statute was intended to provide a cause of action to 
individuals whose names and likeness are commercially used in 
promoting the sale of products or services without their consent. 
 
    29.   The mere sale, rental or exchange of mailing lists does 
not violate or state a claim under Virginia Code # 8.01-40. 
 
    30.   The sale, rental or exchange of mailing lists for use in 
mail solicitations does not give rise to a claim based on invasion 
of privacy. 
 
    31.   The sale, rental, or exchange of mailing lists does not 
give rise to a claim based on common-law conversion. 
 
     WHEREFORE, Plaintiff U.S. News & World Report, Inc. asks that 
this Court issue an Order granting its request for declaratory 
relief specifying that (1) the selling, renting and exchanging of 
mailing lists containing the name Ram Avrahani does not violate 
Virginia Code 8.01-40; (2) that the inclusion of the name Ram 
Avrahani in a mailing list for direct mail solicitation is not an 
appropriation of one's name or likeness that gives rise to a claim 
under Virginia Code 8.01-40 or the common law; and (3) that the 

Document hosted at 
http://www.jdsupra.com/post/documentViewer.aspx?fid=4e9f731e-318a-4c38-b293-0f320359354c



sale, rental, or exchange of mailing lists does not violate or 
state a claim under Virginia Code #8.01-40 or common-law 
conversion. 
 
DATED:  April 1,1996                 Respectfully submitted, 
                                     U.S. NEWS & WORLD REPORT, INC. 
                                     By Counsel 
 
SHAW, PITTMAN, POTTS & TROWBRIDGE 
115 South Union Street 
Alexandria, Virginia 22314 
(703) 739-6650 
        /S/ 
David G. Fiske 
Lori Vaughn Ebersohl 
 
--=====================_829668195==_ 
Content-Type: text/plain; charset="us-ascii" 
Content-Disposition: attachment; filename="MOTAMEND.TXT" 
 
 
V I R G I N I A : 
 
             IN THE CIRCUIT COURT OF ARLINGTON COUNTY 
                         Civil Division 
 
___________________________________ 
                                   ) 
U.S. NEWS & WORLD REPORT, INC.,    ) 
                                   ) 
                    Plaintiff,     ) 
                                   ) 
v.                                 )      At Law No. 95-1318 
                                   ) 
RAM AVRAHAMI,                      ) 
                                   ) 
                     Defendant.    ) 
___________________________________) 
 
 
             U.S. NEWS' MOTION FOR LEAVE TO FILE AN 
       AMENDED MOTION FOR JUDGMENT FOR DECLARATORY RELIEF 
 
 

Document hosted at 
http://www.jdsupra.com/post/documentViewer.aspx?fid=4e9f731e-318a-4c38-b293-0f320359354c



     Plaintiff U.S. News & World Report, Inc. ("U.S. News"), hereby 
moves this Court, pursuant to Rule 1:8 of the Rules of the Supreme 
Court of Virginia, for leave to file an Amended Motion for Judgment 
for Declaratory Relief, which is attached hereto at Tab 1. The 
grounds for this motion are set forth in the attached Memorandum in 
support. 
 
DATED:  April 1,1996                 Respectfully submitted, 
                                     U.S. NEWS & WORLD REPORT, INC. 
                                     By Counsel 
 
SHAW, PITTMAN, POTTS & TROWBRIDGE 
115 South Union Street 
Alexandria, Virginia 22314 
(703) 739-6650 
        /S/ 
David G. Fiske 
Lori Vaughn Ebersohl 
 
 
 
� 
V I R G I N I A : 
 
             IN THE CIRCUIT COURT OF ARLINGTON COUNTY 
                         Civil Division 
 
___________________________________ 
                                   ) 
U.S. NEWS & WORLD REPORT, INC.,    ) 
                                   ) 
                    Plaintiff,     ) 
                                   ) 
v.                                 )      At Law No. 95-1318 
                                   ) 
RAM AVRAHAMI,                      ) 
                                   ) 
                     Defendant.    ) 
___________________________________) 
 
 
     MEMORANDUM IN SUPPORT OF U.S. NEWS' MOTION FOR LEAVE TO 
   FILE AN AMENDED MOTION FOR JUDGMENT FOR DECLARATORY RELIEF 
 

Document hosted at 
http://www.jdsupra.com/post/documentViewer.aspx?fid=4e9f731e-318a-4c38-b293-0f320359354c



 
     Plaintiff, U.S. News & World Report, Inc. ("U.S. News") 
submits this memorandum in support of its motion, pursuant to Rule 
1:8 of the Rules of the Supreme Court of Virginia, for leave to 
file an amended Motion for Judgment for Declaratory Relief. 
 
                          BACKGROUND 
 
     From the time he filed suit against U.S. News in General 
District Court, defendant Ram Avrahami ("Avrahami") has presented 
himself as a victim of direct mail marketing, because, he claims, 
he did everything he could do to stop unsolicited direct mail from 
being sent to him -- to no avail.  Avrahami waged a media campaign 
claiming that despite his Herculean efforts, mail just kept coming, 
wasting his time:  He had to take it out of his mailbox and put it 
in the trash can.  As has been well-documented by the media, 
Avrahami claims that he requested that his name be removed from 
mailing lists and was ignored.  U.S. News has recently discovered, 
however, that Avrahami's claims are false.  Instead of being a 
victim, Avrahami is nothing more that a trickster, who carefully 
engineered a lawsuit. 
 
     At the core of defendant Avrahami's dispute with U.S. News is 
a war against direct mail marketing.  For legal purposes, Avrahami 
grounds his claim as a violation of his property rights. 
Specifically, he claims that by "renting" a mailing list allegedly 
containing his name to the Smithsonian, U.S. News violated 
Virginia's privacy statute, # 8.01-40, which prohibits commercial 
exploitation of a person's name and likeness in advertising of for 
purposes of trade, and committed common-law conversion.  However, 
U.S. News has discovered that Avrahami engineered this law suit by 
affirmatively changing his name to an incorrect spelling on the 
U.S. News' subscription order form.  After this false name was 
exchanged, Avrahami cried foul, and filed suit against U.S. News in 
the General District Court of Arlington County, Virginia. 
Thereafter, he immediately began trying his "case" against U.S. 
News in the media.<1/> 
 
     By its Motion for Declaratory Judgment, U.S. News seeks a 
declaration that the sale, rental, or exchange of mailing lists 
does not violate Virginia Code # 8.01-40.  This privacy statute 
prohibits the commercial exploitation of an individual's name or 
likeness by using it in advertisements or for the purposes of trade 
without written consent. 

Document hosted at 
http://www.jdsupra.com/post/documentViewer.aspx?fid=4e9f731e-318a-4c38-b293-0f320359354c



 
     After receiving defendant Avrahami's name from the publisher 
of Consumer Reports, U.S. News sent Avrahami a direct mail 
promotion, requesting that he subscribe to U.S. News' magazine. 
U.S. News has now learned that instead of subscribing with his 
correct name, Ram Avrahami, the defendant purposely changed the 
name on the direct mail solicitation in two different places to 
read Ram Avrahani.  Thus, Avrahani became a subscriber to U.S. 
News' magazine.  Thereafter, the name Ram Avrahani was exchanged 
with the Smithsonian, not the defendant's name, Ram Avrahami.  The 
alleged rental, sale, or exchange of his name is the act of which 
defendant Avrahami complains, and is the factual support for his 
claim that his property rights were violated. 
 
           By Amending the Facts to Reflect Avrahami's 
            Trickery, the Substantive Cause of Action 
         Does not Change and Avrahami Is Not Prejudiced 
 
     Rule 1:8 of the rules of the Supreme Court of Virginia 
provides that "[l]eave to amend shall be liberally granted in 
furtherance of the ends of justice."  It is within the sound 
discretion of the trial court to grant leave to amend.  Roberts v. 
Roberts, 223 Va. 736, 742, 292 S.E.2nd 370, 373 (1982).  The 
general rule is that amendments will be permitted where they seek 
determination of the same subject matter of the controversy 
originally pleaded, Vines v. Vines, 244 Va. 185, 418 S.E.2nd 890, 
893 (1992), and where no prejudice will occur by allowing the 
amendment.  Kole v. City of Chesapeake, 247 Va. 51, 439 S.E.2nd 
405, 409 (1994) (finding trial court abused its discretion in 
failing to allow filing of amended bill where no prejudice shown); 
Dillow v. Stafford, 181 Va. 483, 25 S.E.2nd 330, 332 (1943). 
 
     In this case, U.S. News seeks to amend its Motion for 
Declaratory Judgment to reflect the newly-discovered facts that the 
defendant submitted a false name to U.S. News, Ram Avrahani, when 
he became a subscriber to the magazine.  Thus, contrary to 
Avrahami's allegations, his name, Ram Avrahami, was never added to 
U.S. News' list of subscribers and was not exchanged with the 
Smithsonian.  By amending U.S. News' Motion for Declaratory 
Judgment to reflect these new facts, the substantive cause of 
action remains the same.  U.S. News' Amended Motion for Judgment 
for Declaratory relief seeks the same relief as the original 
pleading: A declaration that the sale, rental, or exchange of 
mailing lists does not violate Virginia Code # 8.01-40. 

Document hosted at 
http://www.jdsupra.com/post/documentViewer.aspx?fid=4e9f731e-318a-4c38-b293-0f320359354c



 
     Further, Avrahami will not be prejudiced by allowing U.S. News 
to amend its pleading.  This case is still in the early stages of 
litigation -- Avrahami is just now filing his Grounds of Defense, 
and no discovery, other than Mr. Avrahami's deposition, has 
occurred.  Compare Griffin v. Raines, 212 Va. 627, 186 S.E.2nd 10 
(1972) (no abuse of discretion in overruling motion to amend where 
evidence had already been taken at trial and each side had rested). 
Thus, no duplication of effort or timing issues exist in this case. 
 
     Moreover, it is Avrahami's own trickery with the facts that 
had necessitated this amendment.  Avrahami represented in his 
Motion for Judgment filed in the General District Court that U.S. 
News "rented" Avrahami's name to the Smithsonian.  Avrahami, 
however, failed to disclose that he knew that he had subscribed to 
U.S. News' magazine under a false name, Ram Avrahani, and that it 
was this false name that the Smithsonian received.  His entire 
action against U.S. News was premised on this trickery.  Thus, 
Avrahami cannot claim any prejudice in allowing U.S. News to amend 
its Motion for Declaratory Judgment to reflect these facts, of 
which he is, and has been, aware. 
 
                              CONCLUSION 
 
     For the foregoing reasons, plaintiff U.S. News & world Report, 
Inc. respectfully requests that this court grant U.S. News leave to 
file the attached Amended Motion for Judgment for Declaratory 
Relief. 
 
DATED:  April 1,1996                 Respectfully submitted, 
                                     U.S. NEWS & WORLD REPORT, INC. 
                                     By Counsel 
 
SHAW, PITTMAN, POTTS & TROWBRIDGE 
115 South Union Street 
Alexandria, Virginia 22314 
(703) 739-6650 
        /S/ 
David G. Fiske 
Lori Vaughn Ebersohl 
 
---------------------------------- 
 
<1/>  For example, in the General District Court action, Avrahami 

Document hosted at 
http://www.jdsupra.com/post/documentViewer.aspx?fid=4e9f731e-318a-4c38-b293-0f320359354c



attempted to file a Motion for Summary Judgment in derogation of 
the Rules.  U.S. News first learned of "Plaintiff's Motion for 
Summary Judgment" in a phone call from a New York Times reporter 
who had already received a faxed version.  Once she reported back 
to Avrahami's counsel that U.S. News had not received a copy of the 
motion, Avrahami's counsel was kind enough to forward a copy to 
counsel.  Avrahami's priorities are obvious.  The motion was filed, 
apparently knowing there is no such provision in the rules, for the 
purposes of generating additional press attention for Avrahami and 
his cause.  Even though U.S. News has obvious access to the media, 
it has chosen not to engage in a battle of press releases, 
preferring instead to try this matter in the courtroom. 
 
 

Document hosted at 
http://www.jdsupra.com/post/documentViewer.aspx?fid=4e9f731e-318a-4c38-b293-0f320359354c


